Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Omgaan met weerstand bij een software implementatie

Omgaan met weerstand bij een software implementatie. Hoe pak je dat aan? Lees snel verder en kijk hoe mijn 11 tips je wellicht kunnen helpen.

95% van ons gedrag gaat onbewust op de automatische piloot. We houden ons het liefst bezig met de werkzaamheden die we gewend zijn te doen. Een vorm van verandering voelt als een bedreiging en levert weerstand op. Dat verklaart direct hoe het komt dat verandertrajecten bij bedrijven vaak moeizaam verlopen. De directie, manager of leidinggevende heeft een idee in het hoofd, werkt het uit en deelt enthousiast mee aan de groep wat de plannen zijn. De verwachte positieve reactie blijft helaas uit….

Hakken in het zand

Je zult het vast wel herkennen, het zijn altijd dezelfde mensen die tijdens een vergadering of werkoverleg de beren op de weg zien. Bij iedere vorm van verandering komen de argumenten waarom iets niet zal gaan lukken. Je kunt het de mensen niet kwalijk nemen. Het brein werkt nu eenmaal zo.

Wel zijn er technieken en vaardigheden die je kunnen helpen om je doelen te bereiken.

Mijn ervaringen na 10 jaar implementeren van software trajecten zijn zeer uiteenlopend. Grote gemene deler is dat de bedrijven die medewerkers in een vroeg stadium betrekken bij veranderingen binnen een bedrijf het beste resultaat hebben bereikt met de software implementatie.

„Gear back to get fast“

Het kost aan de voorkant wat meer tijd, maar daarna kun je sneller opschakelen. Ga met de uiteindelijke gebruikers van de software binnen jouw organisatie in gesprek om te achterhalen hoe je het werk efficiënter kunt maken. Laat ze meedenken over de verbetermogelijkheden en mogelijke software oplossingen. In de volgende alinea geef ik je 11 praktische tips die je kunnen helpen.

Tips voor omgaan met weerstand bij een software implementatie

  1. Betrek je medewerkers in een vroeg stadium bij je ideeën, neem ze mee in jouw “droom”
  2. Gebruik een metafoor om jouw gewenste situatie kenbaar te maken (bv we zitten met zijn allen in een bus en ik wil jullie graag meenemen naar: )
  3. Vraag om input om het gewenste resultaat te formuleren, laat ze mee dromen. Ga er wel van uit dat een medewerker wellicht eerder in zijn eigen voordeel denkt (de implementatie zal bijvoorbeeld tijd gaan besparen) dan in het belang van het bedrijf.
  4. Gebruik tijdens het hele proces de woorden van de medewerkers, zodat ze zich gehoord zullen voelen.
  5. Geef medewerkers tijd om binnen werktijd aan het project te werken en zorg dat de overige werkzaamheden op dat moment overgenomen worden.
  6. Geef helder de kaders weer van een project, zodat men weet waar men aan toe is. Beter klein en realistisch, dan groot en onoverzichtelijk.
  7. Erken de bezwaren! De praktijk leert dat een software implementatie altijd een investering vraagt van medewerkers, dat kan soms lastig zijn. Veeg die bezwaren niet van tafel, maar erken ze.
  8. Vraag naar wat men wel wil in de plaats voor de dingen die ze niet willen. Om in de metafoor te blijven: als je in de auto stapt bedenk je namelijk ook waar je wel naartoe wilt gaan en niet waar je niet heen wilt.
  9. Geef je meest kritische collega een verantwoordelijkheid binnen het traject.
  10. Verlang van je teamgenoten in het project dat ze de vrijheid pakken om binnen de duidelijke kaders eigen initiatief te tonen
  11. Beloon ze voor het meedenken en meewerken. Tuurlijk, je collega’s worden betaald voor hun werkzaamheden. Toch zijn veel mensen gevoelig voor een extra “beloning”. Soms kan een schouderklopje voldoende zijn. Het trakteren op wat lekkers bij het realiseren van een mijlpaal spreekt ook nog altijd enorm aan 😉.

Ben je nieuwsgierig hoe je zo’n traject aan moet pakken? Neem contact met me op en wellicht kunnen we samen sparren hoe je praktisch van start kunt gaan.

Petra Bosma
www.fieldwise.nl